Jak działa płyn chłodniczy i jaki wybrać?
Układ chłodniczy w samochodzie bez wątpienia jest jednym z najważniejszych. To właśnie dzięki niemu wszystkie podzespoły w aucie mogą pracować z zachowaniem odpowiedniej temperatury, a dzięki temu uniknąć można ich przegrzania. Warto podkreślić, że płyn chłodniczy trzeba wymieniać, a co najważniejsze regularnie wymieniać. Wadliwe działanie układu chłodniczego, może zmusić kierowcę do wykonania niezwykle kosztownych napraw, celem usunięcia awarii. Płyn chłodniczy spełnia więc niezwykle ważną rolę w całym układzie chłodzenia. Jednak jak on działa i jaki wybrać?
Dowiedz się więcej na: artbor.pl/jak-dziala-plyn-chlodniczy-jakie-sa-jego-rodzaje-i-ktory-najlepiej-wybrac/
Jaką funkcję pełni płyn chłodniczy?
Każdy kierowca z pewnością zdaje sobie sprawę z tego, że sercem całego układu chłodzenia jej chłodnica, a także w skutecznej pracy wspierają ją pompy wodne o nienagannej szczelności wszystkich przewodów. Niemniej jednak chłodnica i przewody nie mogłyby spełniać należycie swojej funkcji, gdyby nie obecność płynu chłodniczego. Krąży on w obiegu układu chłodzenia, a także gwarantuje zachowanie idealnych warunków do pracy silnika oraz współpracę wszystkich elementów. Tak więc odpowiedni poziom płynu chłodniczego, a także jego jakość oraz kondycja, ma ogromny wpływ na wydajność całego procesu chłodzenia. Działanie płynu chłodniczego opiera się przede wszystkim na pobieraniu temperatury oraz energii cieplnej z silnika, a następnie przeniesienie jej do chłodnicy. Temperatura ta powstaje w wyniku spalania się mieszanki paliwowej w cylindrach. Dodatkowo płyn ten wykazuje się odpowiednim składem chemicznym, dzięki temu skutecznie zapobiega on korodowaniu się przewodów kanałów chłodniczych, a także gromadzeniu się zbędnego kamienia w ich wnętrzu. Podobnie jak zresztą woda, także i płyn chłodniczy wykazuje się ogromnymi zdolnościami do magazynowania energii cieplnej, a około 50% jego składu stanowi glikol etylowy lub propylenowy, co sprawia, że płyn ten jest cieszą niezamrażającą. Wobec tego nie ma ryzyka, że płyn w układzie chłodniczym zamarznie, a w efekcie doprowadzi do uszkodzenia przewodów lub nawet samej chłodnicy.
Jaki płyn chłodnicy wybrać?- rodzaje płynów chłodniczych
Wybór płynu chłodniczego ma ogromne znaczenie. Na rynku możemy znaleźć zarówno produkty gotowe lub koncentraty, które są przeznaczone do rozpuszczenia ich w wodzie destylowanej z zachowaniem odpowiednich proporcji. Niemniej jednak nie warto wierzyć powszechnym opiniom, że kolor świadczy o parametrach płynu. Najważniejszy pozostaje w dalszym ciągu rodzaj preparatu. Do wyboru mamy:
- płyn chłodniczy IAT- technologia IAT oznacza nieorganiczny płyn chłodniczy, którego zaleca się wymianę co najmniej raz na dwa lata. W przypadku tego płynu krzemiany dość szybko odkładają się w przewodach chłodniczych, przez co jest on wzorowo zabezpieczony przed korozją. Niemniej jednak krzemiany po czasie mogą oderwać się wewnątrz obiegu i doprowadzić do zatkania kanałów chłodniczych, z tego też powodu płyn ten należy terminowo wymieniać.
- płyn chłodniczy OAT- kolejny płynem chłodniczym jest ten, wykonany w technologii OAT. Jest to płyn bezkrzemianowy, który dodatkowo wzbogacony został kwasami organicznymi. Ich zadaniem jest utworzenie we wnętrzu przewodów cienkiej powłoki ochronnej, a tym samym zagwarantowanie lepszej wymiany cieplnej. Płyny chłodnicze OAT zaleca się wymienić co około 5 lat, jednak warto pamiętać, że w przypadku starszych pojazdów nie można ich wykorzystywać, gdyż mogą uszkodzić gumowe elementy i luty.
- płyny chłodnicze HOAT- tego typu płyny są hybrydą dwóch rodzajów wspomnianych powyżej. Posiadają one zarówno krzemiany oraz kwasy organiczne. Jego wytrzymałość również została określona na 5 lat.
Leave a Reply
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.